(a) Tulis
satu ayat bagi setiap perkataan di bawah supaya jelas menunjukkan bahawa anda
faham akan perbezaan maksud dan penggunaannya. Anda tidak boleh menambahkan
imbuhan atau menggunakan perkataan itu sebagai peribahasa atau nama khas.
(i) pulang - Azman pulang ke rumah ibunya.
(ii) pulangan - Azman mahukan pulangan pelaburan mereka juga.
(iii) memulangkan - Azman memulangkan pensel yang dipinjamya.
(iv) mansuh - Kerajaan didesak mansuh tol
(v) pemansuhan - Pemansuhan peraturan itu mngundang bencana kepada negara ini.
(vi) memansuhkan - Kerajaan memansuhkan peraturan itu.
Kumar : Daniel, kau nak ke mana?
Daniel : Tak ke mana-mana. Aku nak ambil angin sekejap.
Kumar : Wah, Daniel hebat kau sekarang! Semua soalan fizik tadi kau boleh jawab.
Daniel : Mana ada? Biasa aje.
Kumar : Apa rahsia kau semakin bijak ni? Kongsilah dengan aku.
Daniel : Tak adalah. Aku cuma buat ulangkaji dan belajar dengan abang aku aje.
Kumar menegur Daniel dan bertaya tentang tempat yang ditujuinya. Daniel berkata dia tidak ke mana-mana, cuma hendak mengambil angin sebentar. Kumar menyatakan kekagumannya dan memuji kehebatan Daniel menjawab semua soalan fizik sebentar tadi. Daniel menafikannya dan mengatakan bahawa perkara tersebut biasa sahaja baginya. Kumar bertanyakan rahsia Daniel yang semakin bijak dan memintanya berkongsi rahsia tersebut. Daniel menyatakan bahawa dia tidak mempunyai apa-apa rahsia, cuma mengulangkaji pelajaran dan belajar dengan abangnya sahaja.
ii- Kucing peliharaan Puan Siti telah mencakar karpet
itu sehingga rosak.
iii- Anjing-anjing liar di kawasan perumahan tersebut bercakaran sesama mereka sehingga menimbulkan suasana yang bising.
iv- Antara punca pencemaran bunyi adalah disebabkan bunyi-bunyi kenderaan seperti kereta dan lori.
v - Terdapat satu suara yang berbunyi pelik yang terdapat di belakang rumah Encik Hasni.
vi- Kedua-dua suara mereka hampir sebunyi.
ii - habis - luput
iii - kekotoran - keracunan
Kesalahan Tatabahasa
i - bukan - tidak
ii - sangat penting sekali - sangat penting
(ii) pulangan - Azman mahukan pulangan pelaburan mereka juga.
(iii) memulangkan - Azman memulangkan pensel yang dipinjamya.
(iv) mansuh - Kerajaan didesak mansuh tol
(v) pemansuhan - Pemansuhan peraturan itu mngundang bencana kepada negara ini.
(vi) memansuhkan - Kerajaan memansuhkan peraturan itu.
(b) Tulis semula
perbualan di bawah dalam bentuk karangan biasa dengan menggunakan cakap pindah.
Kumar : Daniel, kau nak ke mana?
Daniel : Tak ke mana-mana. Aku nak ambil angin sekejap.
Kumar : Wah, Daniel hebat kau sekarang! Semua soalan fizik tadi kau boleh jawab.
Daniel : Mana ada? Biasa aje.
Kumar : Apa rahsia kau semakin bijak ni? Kongsilah dengan aku.
Daniel : Tak adalah. Aku cuma buat ulangkaji dan belajar dengan abang aku aje.
Kumar menegur Daniel dan bertaya tentang tempat yang ditujuinya. Daniel berkata dia tidak ke mana-mana, cuma hendak mengambil angin sebentar. Kumar menyatakan kekagumannya dan memuji kehebatan Daniel menjawab semua soalan fizik sebentar tadi. Daniel menafikannya dan mengatakan bahawa perkara tersebut biasa sahaja baginya. Kumar bertanyakan rahsia Daniel yang semakin bijak dan memintanya berkongsi rahsia tersebut. Daniel menyatakan bahawa dia tidak mempunyai apa-apa rahsia, cuma mengulangkaji pelajaran dan belajar dengan abangnya sahaja.
(c) Dalam
setiap ayat di bawah, terdapat satu kesalahan ejaan dan satu kesalahan dari
segi imbuhan. Senaraikan dan betulkan kesalahan-kesalahan itu. Bagi setiap
ayat, anda tidak boleh menyenaraikan lebih daripada satu kesalahan ejaan dan
satu kesalahan dari segi imbuhan. Anda tidak perlu menyalin ayat itu semula.
(i) Pasar raya besar itu
meletak papan tanda khas bagi memudahkan pelangan mereka membeli produk
keluaran Industri Kecil dan Sederhana (IKS).
Kesalahan imbuhan: meletak-
meletakkan
Kesalahan ejaan: pelangan-
pelanggan
(ii)
Pengalaman luas dalam bidang akaun menjadi batu loncatan kepada wanita tersebut
untuk menerajui syarikat konglomerat yang tersuhur itu.
Kesalahan imbuhan: akaun-
perakaunan
Kesalahan ejaan: tersuhur-
tersohor
(iii)
Kumpulan jurutera tersebut berlepas ke Jerman pada minggu lalu untuk
mendalamkan kemahiran menggunakan jentera berteknoloji tinggi dalam industri
cari gali minyak.
Kesalahan imbuhan: medalamkan-
mendalami
Kesalahan ejaan: berteknoloji-
berteknologi
(d) Dalam
ayat-ayat di bawah terdapat satu kesalahan penggunaan kata atau istilah dan
satu kesalahan bahasa. Senaraikan dan betulkan kesalahan-kesalahan itu. Bagi
setiap ayat, anda tidak boleh menyenaraikan lebih daripada satu kesalahan kata
atau istilah dan satu kesalahan tatabahasa. Anda tidak perlu menyalin ayat itu
semula.
(i)
Kegiatan luar anak-anak perlulah ibu bapa awasi secara meluas agar mereka tidak
terpengaruh dalam masalah sosial.
kesalahan penggunaan kata atau istilah: meluas-
menyeluruh
kesalahan tatabahasa: ibu
bapa awasi- diawasi oleh ibu bapa
(ii)
Ilmu tentang kehidupan merupakan pengalaman yang berguna kepada para remaja
untuk merempuh kehidupan di masa akan datang.
kesalahan penggunaan kata atau istilah: merempuh-
menempuh
kesalahan tatabahasa: di-
pada
(iii)
Pihak Kementerian Kesihatan sentiasa mengalu-alukan pemberian darah daripada
orang ramai supaya membantu menyelamatkan nyawa pesakit.
kesalahan penggunaan kata atau istilah: pemberian-pendermaan
kesalahan tatabahasa: supaya-
untuk
(e) Isi
tempat kosong di bawah dengan menggunakan peribahasa yang sesuai dengan maksud
ayat tersebut.
Sekolah
merupakan institusi formal yang mampu melahirkan modal insan yang akan
memajukan negara. Bagi mencapai matlamat ini, guru-guru hendaklah
menjalin hubungan yang erat dengan murid-murid di samping bekerjasama bagai
…………….(i)……………… Selain itu, mereka perlulah berusaha dengan gigih dan rajin
untuk menempa kecemerlangan kerana …………..(ii)…………………. Sebagaimana yang
diketahui, resepi kejayaan seseorang murid ialah permuafakatan antara guru
dengan ibu bapa dalam melaksanakan pelbagai program untuk meningkatkan prestasi
murid-murid dalam akademik. Apabila bermuafakat, sesuatu kejayaan mudah
diperoleh kerana …………….(iii)……………….
(i)
aur dengan tebing
(ii)
kalau tidak dipecahkan ruyung, manakan dapat sagunya
(iii)
muafakat membawa berkat
(a) Tulis satu ayat bagi setiap perkataan di bawah supaya jelas menunjukkan bahawa anda faham akan perbezaan maksud dan penggunaannya. Anda tidak boleh menambahkan imbuhan atau menggunakan perkataan itu sebagai peribahasa atau nama khas.
i- Tangan adik berdarah akibat kena cakar dengan kucing.
iii- Anjing-anjing liar di kawasan perumahan tersebut bercakaran sesama mereka sehingga menimbulkan suasana yang bising.
iv- Antara punca pencemaran bunyi adalah disebabkan bunyi-bunyi kenderaan seperti kereta dan lori.
v - Terdapat satu suara yang berbunyi pelik yang terdapat di belakang rumah Encik Hasni.
vi- Kedua-dua suara mereka hampir sebunyi.
(b) Tulis semula perbualan di bawah dalam bentuk karangan biasa dengan menggunakan cakap pindah.
Siti bertanya kepada Faiz, “Mengapakah awak tidak menghadiri latihan zapin
semalam?” “Kaki saya sakit kerana saya terjatuh di tangga semalam,” kata Faiz
kepada Siti. Lantas Siti bertanya kepada Faiz, “Bagaimana awak boleh jatuh tangga?”
“Saya tidak perasan ada satu anak tangga lagi sewaktu menuruni tangga rumah datuk
saya,” Faiz menjawab pertanyaan Siti. Lalu Siti berkata lagi kepada Faiz, “Faiz, saya
fikir lebih baik awak pergi berurut untuk membetulkan urat saraf awak.” “Baiklah,
saya akan pergi berurut di kampung sebelah pada petang nanti,” Faiz berkata kepada
Siti.
Siti bertanya kepada Faiz tentang sebab dia tidak menghadiri latihan zapin pada hari semalam. Faiz memberitahu bahawa dia terjatuh di tangga semalam. Seterusnya, Siti bertanya kepada Faiz sebab dia terjatuh di tangga. Faiz menyatakan bahawa dia tidak menyedari bahawa ada satu anak tangga lagi sewaktu dia menuruni tangga di rumah datuknya. Siti menyarankan kepada Faiz supaya dia pergi berurut dengan tukang urut untuk membetulkan urat sarafnya. Faiz bersetuju dan menjelaskan bahawa dia akan pergi berurut di kampung sebelah pada waktu petang nanti.
(c) Dalam setiap ayat di bawah, terdapat satu kesalahan ejaan dan satu kesalahan dari segi imbuhan. Senaraikan dan betulkan kesalahan-kesalahan itu. Bagi setiap ayat, anda tidak boleh menyenaraikan lebih daripada satu kesalahan ejaan dan satu kesalahan dari segi imbuhan. Anda tidak perlu menyalin ayat itu semula.
(i) Kemahiran berfikir secara kriatif dapat mentakrifkan sebagai keupayaan
minda dan pemikiran seseorang untuk meneroka pelbagai ilmu.
Kesalahan imbuhan: mentakrifkan - ditakrifkan
Kesalahan ejaan: kriatif - kreatif
(ii) Usia remaja merupakan antara waktu terbaik untuk pembentukan kemahiran
berkomunikasi secara interpersonel.
Kesalahan imbuhan:pembentukan - membentuk
Kesalahan ejaan:interpersonel - interpersona
(iii) Syarikat tersebut telah menghasil sos cili yang amat sedap dimakan bersama
dengan udang goring dan keropok lekor.
Kesalahan imbuhan:menghasil - menghasilkan
Kesalahan ejaan:goring - goreng
(d) Dalam petikan di bawah, terdapat tiga kesalahan penggunaan kata atau istilah dan
tiga kesalahan tatabahasa. Senaraikan dan betulkan kesalahan-kesalahan itu. Anda
tidak boleh menyenaraikan lebih daripada tiga kesalahan istilah dan tiga kesalahan
tatabahasa. Anda juga tidak perlu menyalin ayat itu semula.
Penyediaan makanan yang mematuhi standard pemakanan sangat penting sekali bagi
mengatasi isu pengguna mengalami kekotoran makanan. Peralatan-peralatan
memasak seperti periuk, kuali, pisau dan sudip mestilah berada dalam keadaan bersih.
Selain itu, bahan masakan juga haruslah berada dalam keadaan segar, berkuantiti dan
bukan melepasi tarikh habis ataupun dalam keadaan yang terdedah dengan kekotoran.
Kesalahan Istilah
i - berkuantiti - berkualitiii - habis - luput
iii - kekotoran - keracunan
Kesalahan Tatabahasa
i - bukan - tidak
ii - sangat penting sekali - sangat penting
iii - peralatan-peralatan - peralatan
(e) Baca petikan di bawah dengan teliti, kemudian kemukakan tiga peribahasa yang
bersesuaian dalam petikan tersebut.
Kes salah laku pelajar di sekolah hendaklah disiasat dengan teliti supaya mereka tidak
menjatuhkan hukuman kepada pelajar yang tidak bersalah. Walaupun pelajar yang
melakukan kesalahan-kesalahan itu bijak mengelakkan diri, namun guru pasti dapat
membongkar kegiatan mereka suatu hari nanti. Pelajar yang menimbulkan masalah ini
sepatutnya memikirkan baik dan buruknya perbuatan mereka agar tidak menyesal
pada hari kemudian.
i- Orang lain makan nangka, orang lain yang terkena getahnya.
ii- Sepandai-pandai tupai melompat, akhirnya jatuh ke tanah jua.
iii- Sesal dahulu pendapatan, sesal kemudian tidak berguna.
No comments:
Post a Comment