Wednesday, 13 April 2016

Rumusn

Latihan satu:Sekolah Berasrama Penuh

Petikan maembincangkan tentang keperluan berkreasi dalam kalangan remaja pada zaman kini

Di antara keperluan berkreasi adalah,yang pertama,bagi mengelakkan remaja daripada terjebak dengan aktiviti yang tidak sihat.Yang kedua,bagi menyihatkan badan.Yang ketiga,bagi mendidk remaja supaya lebih terbuka dai segi minda dan pergaulan.Yang keempat,bagi memberikan kesihatan yang baik.Yang kelima,bagi minda yang cerdas dan yang terakhir bagi unyuk nengelakkan diri terjebak dengan gejala sosial yang tidak sihat.

di antara halangannya adalah,yang pertama,gadjet yang pesat berkembang.dan yang kedua adalah,sifat malas.

kesimpulannya,berkreasi adalah sangat penting bagi menyihatkan tubuh


 latihan dua:MRSM

Petikan membincangkan tentang keperluan mempelajari subjek sejarah bagi sesiapa sahaja.

Di antara keperluannya adalah,yang permata, bagi menyemai semangat patriotisme.Yang kedua, bagi memangkin perasan dalam mempertahankan negara.Yang ketiga,bagi memupuk semangat perpaduan.Yang keempat,bagi menjana pemikiran yang rasional.Yang kelima,bagi menjana pemikiran yang matang.Yang terakhir,bagi pendedahan budaya baharu.

Di antara langkah-langkah menyuburkan minat manusia terhadap subjek tersebut adalah,yang pertama,mengagangap ianya sebuah cerita.Yang kedua,belajar dengan cara yang disukai.

Kesimpulannya,subjek sejarah sangatlah penting bagi sesiapa sahaja.


Latihan tiga:Melaka

Petikan membincangkan tentang cara-cara meningkatkan perkhidmatan pengangkutan awam.

Di antara cara-caranya adalah,yang permata,munubuhkan Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat.Yang kedua,memperluas laluan LRT.Yang ketiga,menambah bilangan bas.Yang keempat,memantapkan perkhidmatan bas-bas awam.Yang kelima,membaiki perkhidmatan komuter.Yang terakhir,menggantikan bas-bas usang dengan bas yang baharu.

Di antara masaalah perkhidmatan pengangkutan awam, adalah,yang permata,perlu bergerak ke stesen-stesen yang dikehendaki.Yang terakhir,destinasi yang terhad.

 Kesimpulannya,gunakanlah pengangkutan awam.


Latihan empat:Johor

 Petikan membincangkan tentang tanggungjawab ibu bapa dalam mengatasi masaalah pencapaian akademik di kalangan pelajar.

Di antara tugasannya adalah,yang permata,mengambil tahu pencapaian anak.Yang kedua,tidak mengejar kemewahan hidup.Yang ketiga,memberikan tumpuan akan puncanya.Yang keempat,menjaga kebahagiaan rumah tangga.Yang kelima,mengelakkan tercetusnya masaalah.Yang terakhir,sedar peranan mereka.

Di antara keperluan  mengatasi masaalah pencapaian akademik pelajar adalah,yang permata untuk mendapat kerjaya yang bagus.Yang terakhir mampu bertahan pada era globalisasi.

Kesimpulannya,ibu bapa penting dalam mengatasi masaalah pencapaian akademik pelajar.

Latihan lima:Perlis

Petikan membincangkan tentang peranan remaja sebagai pengguna

Di antara  adalah,yang permata,peka akan peranan sebagai pengguna.Yang kedua,melibatkan diri dalam hal-hal kepenggunaan.Yang ketiga,mendapatkan maklumat berkaitan dengan isu-isu kepenggunaan.Yang keempat,tidak bersikap mementingkan diri sendiri.Yang kelima,menjadi persatuan pengguna.Yang terakhir,berkongsi pengetahuan sebagai pengguna.

Di antara cara-cara adalah,yang permata,melengkapkan diri dengan ilmu kepenggunaan.Yang terakhir,mengubah tanggapan negatif  kepada positif. 

Kesimpulannya,jadilah pengguna yang bijak

Latihan enam:Sabah

Petikan membincangkan tentang faedah pokok putat.

Di antara faedah pokok putat adalah,yang permata,mampu merawat penyakit ulser.Yang kedua,penawar bagi patukan ular.Yang ketiga,penawar bagi gigitan tikus.Yang keempat,dijadikan ulam.Yang kelima,bagi menjalankan proses menyahtoksik.Yang terakhir,sumber bahan antibakteria

Di antara  langkah-langkah untuk memajukan industri tanaman herba adalah,yang permata dengan tidak mengurangkan jumlah herba.Yang terakhir,tanam herba dengan banyak. 

Kesimpulannya,pokok putat sangatlah berguna










































































































































































































































































































































































































No comments:

Post a Comment